گرانول نایلون چیست؟

گرانول نایلون چیست؟

گرانول نایلون چیست؟

امروزه پلاستیک‌ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف و زندگی روزمره دارند. به همین منظور با افزایش مصرف پلاستیک، فعالیت تولید کنندگان پلاستیک نیز بیشتر شده است. از طرفی تولید کنندگان برای تولید پلاستیک به یکسری مواد اولیه نیاز دارند. گرانول یکی از موادی می‌باشد که در فرایند تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع گرانول دانه‌های ریز گلوله شکلی می‌باشد که در برابر حرارت تغییر شکل داده و به شکل مایع در می‌آید. در فرایند تولید پلاستیک از گرانول‌های ذوب شده به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.

گرانول نایلون
گرانول نایلون

انواع گرانول نایلون

معمولا گرانول‌ها را بر اساس رنگی که دارند به چند دسته تقسیم می کنند. البته فاکتورهای مهم دیگری نیز در دسته بندی گرانول‌ها تاثیرگذارند. به عنوان مثال کاربردی که گرانول‌ها دارند نیز متفاوت می‌باشد و این هم دلیلی بر دسته بندی آنها می‌باشد. در این بخش به بررسی انواع گرانول نایلون می‌پردازیم.

گرانول نایلون شیشه‌ای

گرانول نایلون شیشه‌ای از موادی با درجه متوسط ساخته می‌شود و رنگ شفافی دارد.

گرانول نایلون شیری

گرانول نایلون شیری در تولید سفره‌های یکبار مصرف و پلاستیک‌های شیری رنگ استفاده می‌شود.

گرانول نایلون عسلی

این گرانول‌ها رنگ کدری دارند و برای تولید کیسه‌های پلاستیکی رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

گرانول نایلون عسلی
گرانول نایلون عسلی

گرانول پلی اتیلن بازیافتی

با بازیافت محصولات پلاستیکی و بازگشت مجدد آن به چرخه تولید، گرانول‌های بازیافتی پلی اتیلن به دست می‌آیند. البته این گرانول‌ها به دو روش گرانول بازیافتی شهری و گرانول بازیافتی کارخانه‌ای به دست می‌آیند. به این صورت که دسته اول از جمع آوری و بازیافت پلاستیک‌های شهری تولید شده و دسته دوم از بازیافت موادی که در خود کارخانه تولید می‌شوند ساخته می‌گردد.

مزایای استفاده از گرانول

موادی که در فرایند تولید نایلون و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا به شکل پودری، پرک و گرانولی می‌باشند. به همین منظور پودرها می‌توانند در هوا پراکنده شوند و علاوه بر آلودگی محیط زیست باعث ایجاد مشکلات تنفسی شوند. از همین جهت استفاده از گرانول بهتر می‌باشد زیرا هیچ گونه آلودگی محیطی ایجاد نمی‌کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از گرانول، سازگاری با دستگاه‌ها و ماشین آلات است. زیرا دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در فرایند تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، با گرانول سازگاری بهتری دارند.

در تولید گرانول از چه موادی استفاده می‌شود؟

مواد گرانولی به دو روش نو و بازیافتی تولید می‌شوند. اگر مواد گرانولی به صورت مستقیم از پتروشیمی تهیه شوند و برای تولید پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرند، گرانول نو در اختیار خواهیم داشت. در مقابل چنانچه از مواد اولیه بازیافتی برای تولید گرانول استفاده شود، گرانول بازیافتی تولید می‌شود. استفاده از گرانول بازیافتی نسبت به گرانول‌هایی که از مواد اولیه پتروشیمی به دست می‌آیند بهتر است که این موضوع دارای دلایل زیر می‌باشد:

  • یکی از مهترین دلایل استفاده از گرانول‌های بازیافتی، پرداخت هزینه‌های کمتر است.
  • همانطور که می‌دانید حجم پلاستیک‌هایی که در طبیعت و محیط زیست رها می‌شوند متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. با این وجود اگر بتوان این پلاستیک‌ها را بازیافت کرد و مجدد در تولید گرانول از آنها استفاده کرد مسلما کمک بسیاری به محیط زیست می‌شود.
  • بهتر است برای تولید کیسه‌هایی همچون کیسه های زباله از مواد بازیافتی استفاده کرد. به همین منظور در تولید این کیسه‌ها از گرانول‌های بازیافتی استفاده می‌کنند تا هزینه های تولید نیز کاهش یابد.

از گرانول برای تولید چه پلاستیک‌هایی استفاده می‌شود؟

برخی از مهمترین کاربردهای گرانول در تولید پلاستیک عبارتند از:

  • پلاستیک‌های دسته دار معمولی
  • کیسه‌های زباله
  • برخی از کیسه‌های فریزر
  • ظروف یکبار مصرف تزریقی
  • پلاستیک‌های گلخانه‌ای
  • برخی از بسته بندی‌ها

 

تولید پلاستیک با استفاده از گرانول
تولید پلاستیک با استفاده از گرانول

راهنمای خرید گرانول نایلون با کیفیت

از آنجایی که سودجویان به دلیل منفعت‌های شخصی خود برخی از مواد بی کیفیت را در قالب مواد با کیفیت با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند باید در انتخاب و خرید محصولاتی همچون گرانول دقت کنید تا بتوانید محصولی با کیفیت خریداری کنید. به همین منظور در این بخش تعدادی از نکاتی که در هنگام خرید گرانول نایلون با کیفیت باید مورد توجه قرار دهید را بیان می‌کنیم:

  • گرانول نایلون را از مجموعه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید: یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید گرانول نایلون باید مورد توجه قرار گیرد، خرید این گرانول از مراکز معتبر و مورد اعتماد می‌باشد. این مراکز معمولا از روش‌های مدرن و پیشرفته برای تولید گرانول بهره می‌گیرند و در نتیجه محصولاتی با کیفیت عرضه می‌کنند.
  • به سطح گرانول‌ها توجه کنید: گرانول نایلون باید سطحی صاف و بدون ترک و حفره داشته باشد. زیرا گرانول‌هایی که دارای حفره و ترک‌های زیادی هستند نایلون‌های با کیفیت را تولید نخواهند کرد.
  • به رنگ گرانول نایلون توجه کنید: یکی از فاکتورهایی که نشان از با کیفیت بودن گرانول می‌باشد، رنگ گرانول است. گرانول‌های با کیفیت معمولا شفاف هستند. در مقابل گرانول‌هایی که معمولا رنگ کدری دارند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.
  • آزمایش‌های کیفی را بر روی گرانول انجام دهید: به منظور اطمینان از کیفیت گرانول بهتر است از تولید کننده بخواهید که سختی، استحکام، ضربه پذیری و مقاومت گرانول نایلون را برای شما آزمایش کند.

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *