کلیشه چاپ چیست؟

کلیشه چاپ چیست؟

کلیشه چاپ چیست؟

همانطور که می‌دانید در صنعت کیسه بافی برای چاپ کیسه به یکسری لوازم مخصوص نیاز داریم. یکی از این لوازم کلیشه می‌باشد که برای چاپ طرح مورد نظر بر روی انواع کیسه و گونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیانی ساده‌تر، کلیشه قالبی از طرح مورد نظر است که قصد دارید بر روی کیسه چاپ کنید. این قالب در رنگ مخصوص قرار می‌گیرد و با اعمال فشار، بر روی کیسه مورد نظر عملیات چاپ انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر کلیشه چاپ بپردازیم.

 

کلیشه چاپ
کلیشه چاپ

انواع کلیشه چاپ

عملیات چاپ بر روی هر کیسه‌ای با کیسه دیگر متفاوت است به همین منظور در این بخش قصد داریم به بررسی انواع کلیشه چاپ بپردازیم.

کلیشه چاپ ژلاتینی

یکی از پرکاربردترین کلیشه‌هایی که برای چاپ روی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، کلیشه چاپ ژلاتینی می‌باشد. این کلیشه تمامی طرح‌ها و تصاویر را با جزئیات کامل بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌کند. این کلیشه انعطاف پذیر بوده و در دستگاه‌های چاپ غلتکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از کلیشه چاپ ژلاتینی به این صورت است که ابتدا توسط چسب بر روی غلتک و یا سیلندر چسبانده می‌شود و سپس با چرخش سیلندر جوهر به قسمت‌های برجسته منتقل شده و سپس بر روی سطح مورد نظر می‌نشیند. این کلیشه معمولا برای چاپ حجم‌های بالا یعنی بین 1 تا 5 تن مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت یکی از باکیفیت‌ترین و در عین حال مقرون بصرفه‌ترین کلیشه‌های موجود می‌باشد.

کلیشه چاپ فلزی

معمولا برای چاپ کیسه‌های پلاستیکی از کلیشه فلزی استفاده می‌کنند. این کلیشه در چاپ هلیو کاربرد دارد و برای سطوح پلی پروپیلن بهترین انتخاب می‌باشد. اگر شما صاحب یک کسب و کار و تولیدی کوچک هستید، استفاده ازکلیشه فلزی به شما پیشنهاد نمی‌شود زیرا این کلیشه‌ها معمولا برای تیراژهای بالای 5 تن استفاده می‌شوند. در رابطه با طول عمر این کلیشه نیز باید بگوییم که ممکن است در اثر زمان به دلیل عوامل شیمیایی دچار خوردگی شود اما در کل از طول عمر بالایی برخوردار است.

کلیشه چاپ سیلک

از کلیشه سیلک با نام شابلون نیز یاد می‌شود و همانطور که از نام آن مشخص است برای چاپ سیلک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلیشه به شکل توری می‌باشد و به یک چارچوب چوبی و یا فلزی متصل می‌شود و قسمت‌هایی از آن که دارای طرح است را با جوهر پر می‌کنند تا چاپ مورد نظر با فشار غلتک به سطح مورد نظر منتقل شود.

از کلیشه‌های چاپ سیلک معمولا برای چاپ نایلون‌ها و نایلکس‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند و برای سفارشات کم حجم کاربرد دارد.

 

کلیشه چاپ سیلک
کلیشه چاپ سیلک

مزایای استفاده از کلیشه چاپ سیلک

  • خشک شدن سریع جوهر
  • امکان ایجاد چاپ فوری و سریع
  • امکان استفاده از رنگ‌های متنوع برای لایه‌های مختلف
  • امکان ایجاد چاپ با کیفیت بالا
  • امکان ایجاد چاپ با ماندگاری بالا
  • امکان ایجاد چاپ بر روی متریال‌های مختلف

اهمیت ساخت کلیشه چاپ

همانطور که در بخش فوق اشاره کرده‌ایم، کلیشه‌ها دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آنها کاربرد خاصی دارند و برای چاپ روی سطح مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه کلیشه‌های فلزی از طول عمر بیشتری نسبت به سایر کلیشه‌ها برخوردارند، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند کلیشه فلزی داشته باشند.

اهمیت ساخت کلیشه چاپ واضح و مشخص است زیرا چاپ روی کیسه و نایلون امروزه به یکی از خدمات اصلی گروه‌های تولیدی تبدیل شده است. در واقع شما در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید برای بسته بندی محصولات و مواد خود به کیسه، گونی، نایلون و یا پاکت نیاز دارید و آنچه می‌تواند باعث افزایش اعتبار محصول و مواد شما شود، چاپ است. اگر بتوانید با کلیشه‌ای مناسب طرح مورد نظر را بر روی کیسه و یا نایلون پیاده سازی کنید و سپس از آن برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید، شانس فروش محصولتان را افزایش داده‌اید. با این وجود نباید از کنار چاپ ساده گذر کنید.

نکات مهم در استفاده از کلیشه چاپ

برای اینکه بتوانید چاپی شکیل و مرتب با استفاده از کلیشه‌های چاپی داشته باشید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • صاف بودن کلیشه از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور می‌توانید کلیشه را بر روی یک سطح شیشه‌ای صاف قرار دهید تا از صاف بودن کلیشه مطمئن شوید.
  • قبل از انجام چاپ با کلیشه به این موضوع توجه کنید که نباید منافذ باز در چارچوب کلیشه وجود داشته باشند. زیرا وجود منافذ باز در چارچوب کلیشه باعث می‌شود که خمیر چاپ به داخل چهار چوب نفوذ کند و چاپ نهایی خراب شود.
  • ساخت کلیشه‌های چاپ را به مراکز معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند بسپارید تا بتوانید کلیشه‌هایی با کیفیت داشته باشید و طرح‌ها و آثار به یاد ماندنی بر روی سطح مورد نظر چاپ کنید.

 

نکات مهم در استفاده از کلیشه چاپ
نکات مهم در استفاده از کلیشه چاپ

ساخت کلیشه چاپ فوری

اولین قدم برای ساخت کلیشه، طراحی طرح مورد نظر در نرم افزار فتوشاپ یا کورل می‌باشد. سپس طرح مورد نظر بر روی کاغذ کالک یا طلق ترنس منتقل می‌شود. با استفاده از دستگاه یووی کلیشه ساز، طرح روی سیلیکون چاپ می‌شود. بعد از چاپ طرح روی سیلیکون، با استفاده از فرچه و حلال مناسب طرح را شستشو می‌دهند تا برجستگی‌ها مشخص شود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کلیشه سازی به صورت دستی و یا اتوماتیک انجام می‌شود و انتخاب این موضوع به نوع کلیشه بستگی دارد.

قیمت کلیشه

قیمت کلیشه‌ها با توجه به ابعاد آن و به ازای هر سانتی‌متر تعیین می‌شود. از این رو هزینه ساخت هر کلیشه‌ای به ابعاد آن بستگی دارد. با این وجود هر چه طرح انتخابی بزرگتر و دارای جزئیات بیشتری باید برای ساخت کلیشه باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. از طرفی برای هر رنگ چاپ نیاز به یک کلیشه جدا دارید و با این اوصاف می‌توان گفت قیمت کلیشه به تعداد رنگ‌های بکار رفته برای چاپ نیز بستگی دارد. به عنوان مثال در چاپ نایلون‌های تبلیغاتی معمولا از دو رنگ استفاده می‌شود و برای هر رنگ باید از یک کلیشه مجزا استفاده کرد.

اگر می‌خواهید از قیمت ساخت کلیشه باخبر شوید با کارشناسان فروش گروه تولیدی آپادانا در تماس باشید و اطلاعات مدنظرتان را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند به شما در اعلام قیمت کلیشه چاپی کمک کنند.

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *